Hoe wij ICT zonder gedoe kunnen garanderen
Al enige jaren hebben we de subtitel onder onze naam van “Uw proactieve ICT-partner” verruild voor “ICT zonder gedoe”. We zijn namelijk meer dan proactief. Je zou het misschien niet denken maar deze slogan is het resultaat van een aantal lange intensieve markettingsessies. Eerder hadden we “ICT zonder gezeik” bedacht maar in deze context was “gedoe” een synoniem en het klinkt minder provocerend. Het is dus geen loze markettingkreet. Nadat we goed analyseerden wat we doen, hoe we dat doen en wat het resultaat was (en is) dan kwam het hierop neer. Daarom garanderen we ICT zonder gedoe en in deze blog ga ik dat uitleggen. Ik zal eerst vertellen wat de formule is en daarna toelichten hoe we dat doen.
Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is dat onze opdrachtgevers zich willen focussen op hun kernactiviteiten waarbij ICT altijd helpend en nooit belemmerend mag zijn.
Een vast bedrag voor “All-support-you-need”
Wat is die formule? Nou, je moet weten dat het bij GOsensit standaard is dat alle medewerkers bij onze opdrachtgevers ons zonder aarzeling om ondersteuning mogen vragen. Standaard is ook de storingsdienst buiten kantoortijden. Dát is wat een organisatie gaande houdt en dát is wat je van een ICT-afdeling mag verwachten. Want wist je dat uit een wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Twente blijkt dat werknemers gemiddeld maar liefst 8% van hun werktijd verprutsen aan ICT-gedoe. Reken eens uit wat dit voor jouw organisatie betekent/kost?
Hoe kun je een vast bedrag voor ondersteuning afspreken als je niet weet hoeveel ondersteuning je daarvoor moet verlenen?
Kort samengevat ligt dat aan het soort verdienmodel. Als je verdient aan de storingen en het ondersteunen van jouw klanten dan verdien je dus niets meer als je maatregelen neemt om dit te voorkomen.
In ons verdienmodel spreken we een vast bedrag af voor dingen die je altijd nodig hebt zoals beheer, updates en ondersteuning. We weten ook dat we dus meer verdienen als we voor dat maandelijkse bedrag dat je ons betaalt zo weinig mogelijk hoeven te doen. Daardoor zijn we heel gemotiveerd om wél alle mogelijke proactieve maatregelen te treffen die ervoor zorgen dat onze diensten altijd en overal beschikbaar zijn en comfortabel presteren.
Het geheim van GOsensit heet dus kwaliteit en daar worden we beiden beter van.
Verschillende niveaus en mentaliteit
Hoe dan? Nou, om ICT zonder gedoe te kunnen garanderen moet je je allereerst bewust zijn op welke niveaus gedoe kan ontstaan. We onderscheiden daarin de drie lagen die iedereen kent: Strategisch, tactisch en operationeel.
Jos Burgers kan op een zeer vermakelijke manier een verhaal vertellen dat geïnspireerd is op een boek van de Amerikaan Tom Peters. Hierin wordt het beleid waarvoor strategisch gekozen is, heel tactisch vormgegeven en operationeel perfect uitgevoerd. Neem Ter leering ende vermaeck drie minuten de tijd om deze video te bekijken en laat je ook inspireren om problemen vanaf nu, net als wij, anders op te lossen.
Strategisch – Richting geven
GOsensit is een snelgroeiend bedrijf en als je een beetje bedrijfskundige kennis hebt of weet waar je in Google op moet zoeken dan weet je dat jouw groei-”problemen” niet uniek en best overkomelijk zijn. Als je namelijk weet wat je te wachten staan dan kun je proactief handelen. Onze oude slogan had dat al in zich. Wat betekent dat?
Dat betekent dat we strategisch met je meedenken bij de groei van jouw bedrijf. Lees hiervoor ook de blog 5 ICT-vraagstukken voor gegroeide en groeiende bedrijven. Dat betekent dat we een aanschafbeleid hanteren, een strategie hebben voor het beheer van jouw gebruikers, apparatuur, licenties en alles wat te maken heeft met jouw ICT-omgeving. We helpen je bij het aanleveren van informatie voor een jaarplan of -budgettering, maken procedures voor nieuwe en vertrekkende medewerkers, denken mee in kostenbeheersing en we delen natuurlijk op regelmatige basis de ontwikkelingen en onze wederzijdse verwachtingen.
Als we strategisch goede afspraken met elkaar maken dan handelen we prettig volgens de afgesproken strategie en weten we wat we van elkaar mogen verwachten. Zonder gedoe op strategisch niveau richting kiezen? Check!
Tactisch – Inrichten
En ja, dan hebben we misschien een wollige wolk met afspraken gemaakt en daarna moet het nog gerealiseerd worden: Inrichten dus. Misschien denk je dat GOsensit een ICT-leverancier is en gedeeltelijk heb je daarin gelijk. ICT is een containerbegrip en wij zien onszelf liever als MSP. Dat is de afkorting voor Managed Service Provider. Beheerde Diensten Aanbieder als we het letterlijk vertalen.
Speciaal voor MSP’s zijn er tools. In de branches waaraan wij onze diensten leveren, vormen met name Exact, Navision, een branchespecifiek of maatwerk vaak het ERP-systeem. Ook voor MSP’s is een ongelofelijk uitgebreid ERP-systeem genaamd Datto-AutoTask dat ons werk enorm beheersbaar maakt. Alle vragen die bij ons binnenkomen zitten in dat systeem, alle opvolging, de bestede tijd, de contactpersonen enzovoorts. Voor alle werkzaamheden die makkelijker en beheersbaarder via het systeem gaan, maken we een project aan waarin alle taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, doorlooptijd, deadlines en dergelijk worden vastgelegd én bewaakt. Een voorstel wordt direct vanuit het systeem verstuurd en, indien akkoord, omgezet naar een order.
We hebben directe koppelingen met onze leveranciers waardoor deze inkoop direct wordt doorgezet op klantnaam. Er is geen facet van de ICT-schakels die jullie ICT-omgeving vormen, wat we niet continue controleren op een deugdelijke werking. Dreigt er iets mis te gaan dan ontvangen we een direct bericht en wordt er automatisch een aanvraag aangemaakt waarin we de voortgang en communicatie bijhouden.
Verschillende opdrachtgevers, verschillende ICT-omgevingen
De ICT-omgevingen van onze opdrachtgevers verschillen en dus hebben we een documentatiesysteem gekoppeld waarin we alle specifieke kennis over jullie omgeving vastleggen. Als je dus belt omdat een bepaald programma het niet doet dan weten wij wat de systeemeisen zijn, wie de leverancier is en de contactpersoon. Wij bellen namelijk namens onze opdrachtgevers de leveranciers van hun software. We spreken wat beter elkaars taal en lossen het samen op. Oók inclusief natuurlijk want dat doet een ICT-afdeling.
Wat we nog meer tactisch hebben vormgegeven? Dat alle ICT-omgevingen van onze opdrachtgevers zijn beveiligd tegen DDoS aanvallen door ons aan te sluiten bij de stichting NaWas. We hebben vaste procedures die ervoor zorgen dan alle ICT-omgevingen iedere nacht worden gedupliceerd naar andere datacenters zodat er nooit iets verloren kan gaan. Noodverbindingen om te zorgen dat er altijd een verbinding is met de ICT-omgeving.
Ik kan nog even doorgaan omdat ik merk dat het me geen enkele moeite kost om nog een paar pagina’s vol te tikken met het tactisch vormgeven van ICT zonder gedoe. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de meeste van onze opdrachtgevers zich niet (hoeven te) realiseren wat we hebben opgetuigd om ICT zonder gedoe te leveren. Het idee is dat ze met GOsensit een state of the art ICT-afdeling hebben ingeschakeld.
Operationeel – verrichten
Operationeel heb je met verschillende mensen te maken die verschillende dingen voor je doen. We beseffen dat de kwaliteitservaring niet wordt bepaald door het goede verhaal dat we vertellen voordat een organisatie besluit om zaken met ons te gaan doen. Het kwaliteitsgevoel en vertrouwen groeit door wat onze mensen doen.
We denken dat onze servicedesk hiervoor erg belangrijk is. Daar staan mijn collega’s je direct te woord en dat betekent zonder wachtrijen. Ze begrijpen dat ze zoveel mogelijk moeten proberen ICT-taal te vermijden en zullen dus altijd eerst goed luisteren, vragen stellen en dan pas gaan handelen. In de tijd dat ze niemand te woord staan zijn ze bezig om te reageren op de meldingen vanuit klantportaal en de werkzaamheden te doen die nodig zijn op alle medewerkers bij onze opdrachtgevers prettig te kunnen laten werken.
Naast het dagelijks beheer hebben we voortdurend te maken met kleine en grote projecten. Denk daarbij aan migraties tussen verschillende platformen, het inhalen van achterstallig onderhoud als er jaren geen ICT-beleid is geweest. Hulp bij verhuizingen. Implementaties van professioneel WiFi in bedrijfshallen en kantoor. Hulp bij het begeleiden van herstructureringen als er de data”structuur” meer organisch is gegroeid dan georganiseerd. Alles waar handen aan te pas komen, wordt projectmatig uitgevoerd.
Tot slot: Hoe komt het dat de mensen bij GOsensit zich zo verantwoordelijk voelen voor de ICT bij onze opdrachtgevers?
Plezierig werk en leuke collega’s zijn belangrijk, blije klanten geven je voldoening. Echter, het belangrijkste in het dagelijks werk is zingeving. Dat is om bij GOsensit als deel van het team de verantwoordelijkheid te voelen om met jouw talenten jouw bijdrage te leveren aan de groei van onze opdrachtgevers en aan de groei van GOsensit. Dat maakt dat onze mensen niet alleen verantwoordelijk zijn maar zich verantwoordelijk voelen voor jouw ICT. Dat ze weten dat er om te leren en te werken ook fouten zullen worden gemaakt maar dat ze van Tom Peters weten hoe je dan moet handelen. Dat ze begrijpen dat één slechte dag nog geen slecht werk maakt.
Mijn eerste ICT-opleiding deed ik in 1985 en het duurde nog twaalf jaar totdat ik leidinggevende werd. Ik heb daarna heel wat managementtrainingen en opleidingen gevolgd. Na mijn Opleiding tot coach in 2009 en de Leergang Teamcoach in 2014 wist ik dat mijn functie als manager al die tijd overbodig was. Toen Erik en ik in 2015 besloten compagnons te worden, besloten we ook dat we als een team zouden werken en dat binnen GOsensit geen managers zouden komen. Ik hoop dat we dit volhouden.
We zijn samen een zelfsturend team geworden. Erik en ik faciliteren. Onze mensen beslissen mee in bijna alles wat gebeurt binnen GOsensit, nemen hun vrijheid en de daarmee samenhangende verantwoordelijkheid en maken zelf keuzes en keuzes als team.
Kop koffie en een goed gesprek!
Hiermee heb ik uit de boeken gedaan hoe wij werken om ICT zonder gedoe te kunnen garanderen. Laten we dan onder het genot van een kop koffie een goed gesprek hebben over je ICT-omgeving en wat ICT kan doen om de ambities van jouw organisatie waar te maken. Vraag het vrijblijvende gesprek aan!