5 ICT-vraagstukken voor gegroeide en groeiende bedrijven
Als organisatie maak je verschillende groeistadia door. Heb jij zo’n groeiend bedrijf dan herken je het vast wel dat, iedere keer als je denkt de zaken weer op orde te hebben, de volgende verandering alweer voor de deur staat. Misschien laat je je daardoor verrassen of is het een realiteit die je maar moeilijk accepteert. Toch is het kernwoord en de kernwaarde bij groei “flexibiliteit”. Flexibiliteit is de belangrijkste voorwaarde voor groei en dus helpend als je accepteert dat, zolang je wenst te groeien, alles binnen jouw organisatie altijd anders blijft. Een groter bedrijf vereist nou eenmaal een andere organisatie dan een klein bedrijf. Bekijk hiervoor ook eens Pieterpraat van Pieter Zwart van Coolblue over flexibiliteit. Bij een groter wórdend bedrijf zoek je zelfs proactief naar veranderingen door je bij ieder proces en na ieder project af te vragen wat er verbeterd kan worden. Hoe hou je daarbij ook rekening met de ICT? Hierbij vijf ICT-vraagstukken die je hierbij kunnen helpen.
1. Is mijn bedrijf de ICT-omgeving misschien al ontgroeid?
Ervaar je dat, geleidelijk, binnen jouw bedrijf de ICT steeds minder presteert of beschikbaar is? Dat de opslagcapaciteit die vorig jaar is aangeschaft nu alweer gebruikt is? De omgeving is dan misschien, verstoken van een ICT-beleid, organisch gegroeid in plaats van georganiseerd. Op kantoor zijn bestanden misschien lastig terug te vinden en bepaalde bewerkingen duren langer dan wenselijk is. Ook de logistiek en productielijnen hebben misschien last van traagheid waardoor fouten of vertragingen ontstaan. Soms deugt de veiligheid niet wat de hele ICT-omgeving kan lamleggen en in het ergste geval kan vernietigen. Want hou je er rekening mee dat de kans dat cryptolockers/ransomware binnenkomen, toeneemt naarmate het aantal medewerkers groeit?
Is iets hiervan herkenbaar? In deze gevallen is het de hoogste tijd om naast de huidige ICT-omgeving ook de eisen en wensen in kaart te brengen van jouw ideale ICT-omgeving qua prestatie, functionaliteit, veiligheid, groeiambities enzovoorts. Maak een plan om te komen van de huidige situatie tot de situatie die jouw bedrijf helpt om verder te groeien. Een situatie waarbij ICT jou gaat helpen om te groeien in plaats van te belemmeren.
2. Welke ambities heb je met jouw bedrijf?
… en wat betekent dit voor de ICT-omgeving? Groeien betekent doelen stellen, vooruitdenken en plannen maken. Dat geldt zeker voor de ICT-omgeving. Om ICT mee te laten helpen om groei te realiseren, verwerk je de bedrijfs-ambities in het ICT-beleid. Wat heeft de organisatie nodig aan ICT-functionaliteit en welke technologie is beschikbaar die daarbij kan helpen? Natuurlijk kun je niet de toekomst voorspellen maar je kunt wel streven om zo goed mogelijk te anticiperen op wat je al weet en wat je verwacht. Als het doel bijvoorbeeld is dat je groeit van vijf naar tien kantoorgebruikers, dan zijn andere maatregelen nodig dan als je groeit van vijftig naar honderdvijftig gebruikers. Of als je bijvoorbeeld van plan bent de productielijnen volledig papierloos te maken. Of als je voor kwaliteitscontrole en garantie van ieder product een aantal hoog resolutie foto’s de Cloud in wil sturen om die tien jaar te bewaren.
Wil je dat ICT zorgt dat je meer kunt doen in minder tijd, met minder medewerkers of een hogere kwaliteit? Is het ter ondersteuning van bepaalde bedrijfsprocessen of wil je er onderscheidend mee zijn om bijvoorbeeld beter te kunnen samenwerken met jouw klanten of opdrachtgevers?
3. Welke beschikbaarheid verwacht ik van mijn ICT-omgeving?
Jouw ICT-omgeving moet het natuurlijk in principe altijd doen. De technologische maatregelen die je treft moeten qua kosten natuurlijk in verhouding zijn met de schade die een verstoring jouw bedrijf kost.
Dus als het antwoord op bovenstaande vraag is dat een verstoring vervelend is maar dat het geen schade veroorzaakt als het binnen vier uur is hersteld, dan tref je daarvoor standaard, passende maatregelen. De investering die je doet om de beschikbaarheid zo hoog mogelijk te houden, is dus afhankelijk van de schade die het niet beschikbaar hebben van de benodigde informatie veroorzaakt.
Stel dat binnen jouw bedrijf de planning vastloopt als jouw vrachtwagens niet op een vastgesteld moment, binnen een tijdslot van tien minuten lossen en herladen. Dat jouw klanten geen handel meer hebben als ze niet iedere dag worden bevoorraad en dat jij dus klanten verliest. Dat jouw veertig orderpickers stilstaan als de informatie niet altijd snel beschikbaar is op de handscanner terwijl ze eigenlijk moeten rondracen in een onmetelijk magazijn. Dat het resultaat verdampt en jouw dag verpest is als het systeem vijftien minuten uitvalt. Dat zijn allemaal redenen voor heel andere maatregelen en rechtvaardigen investeringen die de schade door uitval beperken.
Beschikbaarheid gaat dus in eerste instantie over de maatregelen die je treft om de afhankelijkheid van bedrijfskritische schakels binnen de ICT-omgeving zo veel mogelijk te elimineren. Beschikbaarheid gaat ook over het maken van plannen in geval van calamiteiten. Stel dat een storing jouw gehele ICT-omgeving vernietigt, heb je dan een calamiteitenplan klaarliggen? Uit onderzoek van Gartner, het grootste IT onderzoeks- en adviesbureau ter wereld, blijkt dat 43% van de bedrijven nagenoeg direct failliet gaat na een significant dataverlies. Ruim 51% sluit binnen twee jaar haar deuren door dataverlies; slechts een kleine 6% bestaat na 2 jaar nog
4. Welk ICT-beleid is nodig binnen mijn bedrijf?
Het is al even genoemd. In een gegroeid of groeiend bedrijf is ICT-beleid nodig om onder andere de omgeving veilig, beheersbaar en functioneel te houden, kosten te kunnen beheersen of voorspellen en om investeringen te kunnen doen waar je op lange termijn ook nog iets aan hebt. Denk na over alle facetten die de ICT raken en leg alle afspraken vast met leveranciers, gebruikers en uitvoerenden. Alleen dan leidt ICT je niet af maar kun je je juist bezighouden met jouw kernactiviteiten. Weet je niet waar je allemaal rekening mee moet houden bij het vormgeven van jouw ICT-beleid? Misschien is het dan raadzaam om je door een specialist te laten adviseren.
Ik zal aan de hand van een voorbeeld ten aanzien van een nieuwe medewerker aangeven waarom er een ICT-beleid (en dus procedures) binnen jouw bedrijf moet zijn. Hoe groter jouw bedrijf, hoe meer je te maken krijgt met personeelswijzigingen. In een klein bedrijf loont het niet om beleid te maken voor iets dat misschien jaarlijks een keer voorkomt. Als je groter groeit, desinvesteringen wilt tegengaan én graag wilt dat op de dag van aanvang alle zaken goed en veilig geregeld zijn, dan heb je een procedure nodig. Zo’n procedure voorziet de nieuwe medewerker in alle facilitaire zaken om de werkzaamheden aan te vangen. Dat gaat facilitair over een arbeidsovereenkomst, eventuele sleutel, toegangscode of bureaustoel. Waar denk je aan bij de ICT-faciliteiten?
Daarvoor heeft degene die het uitvoert altijd bepaalde informatie nodig die je vooraf met elkaar hebt afgestemd. Dus als de procedure samen is afgestemd en de benodigde informatie die nodig is dan gaat dat bijvoorbeeld als volgt:
Er wordt, op basis van het functieprofiel van deze nieuwe medewerker, de afgesproken standaard computer, laptop of thin–client gefaciliteerd met het daarbij vastgestelde type en aantal beeldschermen en andere accessoires. Als uit de voorraadgegevens blijkt dat er nog een geschikt, retour gekomen apparaat bij jouw bedrijf aanwezig is, zal dit apparaat worden ingezet. Dat apparaat zal om budgettaire en beheerstechnische redenen, voldoen aan de afgesproken standaarden en wordt opgenomen in een asset-managementsysteem dat jou over het afgesproken aantal jaren vertelt dat er in de ICT-budgettering rekening moet worden gehouden met vervanging. Er wordt gezorgd, indien niet aanwezig, voor een vaste telefoon die volgens afspraak geprogrammeerd is. Indien aangegeven (voor thuiswerken) zal een mobiele telefoon gekoppeld worden die exact dezelfde functionaliteit biedt.
De nieuwe medewerker moet op dat apparaat natuurlijk ook de beschikking krijgen over de juiste programma’s en toegang tot de juiste informatie (niet te veel en niet te weinig). Er moeten licenties worden opgeschaald van die programma’s. De nieuwe medewerker dienst kennis te nemen van de “regels en richtlijnen voor gebruik van ICT-middelen” die gelden binnen jouw organisatie. De nieuwe medewerker vindt ook een quick-start op papier of bij het aanzetten van de computer die ook de weg wijst naar een helpdesk. De werkplek wordt volgens afspraak ingericht en getest voordat de nieuwe medewerker begint.
Dit is maar één eenvoudig voorbeeld van beleid waaruit blijkt dat een groot bedrijf dus niet simpelweg een schaalvergroting van een klein bedrijf is. Denk daarnaast aan ICT-beleid op het gebied van wetgeving (AVG), borging van de beschikbaarheid, veiligheid, investeringsbeleid enzovoorts.
5. Moet ik zelf aan de slag met ICT, of heb ik daar een ICT-partner bij nodig?
Als jij of jouw bedrijf over eigen kennis beschikt op alle niveaus of hiermee meent kosten te besparen door zelf aan de slag te gaan dan heb je geen ICT-partner nodig.
Je kiest voor een ICT-partner zoals GOsensit als je eigenlijk bezig wilt zijn met de kernactiviteiten van jouw bedrijf. Als het je voor wat betreft ICT alleen gaat om het resultaat: ICT zonder gedoe. Dat betekent dat je erop kunt vertrouwen dat je op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau het beste advies krijgt zodat ICT de olie is die jouw organisatie smeert. Dat jouw medewerkers kunnen bellen en snel adequate hulp krijgen. Dat de beschikbaarheid hoog is, jouw informatie veilig en alles prima presteert.
Onze filosofie: ICT Zonder Gedoe
GOsensit behartigt alle ICT-belangen van haar opdrachtgevers. Op strategisch niveau maken we afspraken over het ICT-beleid. Op tactisch niveau richten we samen de processen in die zorgen voor een vloeiende uitvoering. Ook op operationeel zorgen we voor professionele kennis en gebruiken we geautomatiseerde systemen ten behoeve van support, incidentmanagement, projectmanagement, assetmanagement, CRM, proactief beheer, documentatiesystemen enzovoorts. We doen dat tegen een vast bedrag per maand zodat jouw ICT-kosten voorspelbaar zijn. Bovendien hebben we er zo beide baat bij dat jouw ICT-omgeving probleemloos werkt want het oplossen van ICT-problemen is voor onze rekening.
Wij noemen dat ICT zonder gedoe. Ben je benieuwd hoe ICT zonder gedoe jouw bedrijf kan helpen? Vragen staat vrij!