Het beheer van jouw ICT-omgeving
Het beheer van jouw ICT-omgeving bestaat uit meerdere elementen die meestal zijn samengevat in samengestelde diensten. In deze dienstbeschrijving een kijkje waaruit deze diensten zijn samengesteld.
Wat je vooraf moet weten is dat we jouw ICT-omgeving proactief beheren. Dat betekent dat we (technische) problemen of dreigende hacks voor willen zijn. Ieder apparaat met een stekker binnen jouw ICT-omgeving wordt, zo mogelijk, continue gecontroleerd op deugdelijk functioneren. Monitoring noemen we dat. Zodra ergens een limiet (KPI) wordt overschreden, gaat er bij ons een alarm af en wordt geautomatiseerd een melding aangemaakt. Onze engineers nemen direct actie. Een paar voorbeelden:
- De monitoring signaleert dat jouw opslag de grens van 90% gebruik heeft overschreden. Wij nemen contact met je op om acties af te stemmen.
- Je neemt de Fort Knox beveiliging bij ons af. Wij monitoren de inlogpogingen en constateren verdachte activiteit op servers of firewall. We scherpen direct de beveiliging aan.
- Microsoft constateert een ernstig lek in de beveiliging. Om 12.00 uur ’s middags installeren we een beveiligingspatch op alle computers met dit lek.
Wij delen het beheer (en de ondersteuning) op in categorieën van diensten:
- ICT-infrastructuur
- Werkplekken
- Computergebruikers
Moderne werkplekken beheren we modern. Daarover lees je meer aan het eind van deze dienstbeschrijving.
1. Beheer van jouw ICT-infrastructuur
Onder infrastructuur verstaan we alles wat nodig is om de functionaliteit aan eindgebruikers te bieden. Het is de kabel die naar jouw computer loopt of de WiFi, de routers, switches, firewalls en dergelijke actieve apparatuur. Het zijn de verbindingen die direct of via een beveiligde tunnel over internet naar bijvoorbeeld datacenters of andere vestigingen gaan. Het betreft de lokale servers of de servers in het datacenter. De virtuele firewalls. De servers bij Microsoft die voorzien in Teams, Microsoft 365, mail, agenda, SQL-databases en andere diensten. Je krijgt er nu een beeld bij hoop ik.
Alle bovengenoemde componenten én de samenstelling hiervan vereisen (pro)actiefbeheer om te zorgen dat het veilig, snel, beschikbaar en beheersbaar blijft.
2. Beheer van de werkplek
De manier om duizenden werkplekken te beheren is heel anders dan de manier waarop je thuis één of een aantal PC’s beheert.
Op een professionele manier kunnen we duizenden werkplekken geautomatiseerd voorzien van alle beveiligingsmaatregelen, nieuwe software, updates, gebruiksprofielen enzovoorts. We voorzien ze niet alleen van een gemanagede virusscanner maar ook van een veilig internetbeleid. We monitoren ze natuurlijk op een deugdelijke werking en met dezelfde software waarmee we dat doen kunnen we na jouw toestemming ook even meekijken op jouw PC.
Om de ICT-kosten te budgetteren kunnen we eenvoudig overzichten voor je maken van apparatuur binnen de ICT-omgeving en filteren op apparatuur die de komende tijd vervangen mag of moet worden.
En we kunnen veel meer dan ik hier kan beschrijven.
3. Beheer en ondersteuning van jouw medewerkers
Ik begin met gebruikersbeheer.
Iedere medewerker binnen jouw omgeving heeft een inlognaam nodig, een mailadres, bepaalde licenties en software voor bijvoorbeeld Microsoft 365. De medewerker heeft het recht om bepaalde informatie te benaderen of juist niet. Deze medewerker moet het overzicht krijgen in alle toegangen tot (lokale) programma’s of de SaaS applicaties. Wat te denken van alle wachtwoorden die nodig zijn om de portals van verschillende partners te benaderen?
Het wachtwoord moet deugdelijk zijn en regelmatig worden gewijzigd. Om toegang te krijgen moet de medewerker beschikken over multi-factor-authenticatie zodat de bedrijfsinformatie veilig blijft.
Wij zorgen dat we aan alles denken zodat een nieuwe medewerker snel aan de slag kan. Het aanvragen van een nieuwe gebruiker moet snel en soepel gaan en dus maken we afspraken met jouw HRM over de procedure. De gebruiker moet natuurlijk op gang geholpen worden en dus zorgen we voor een QuickStart.
En zo’n procedure gebruiken we ook voor een vertrekkende gebruiker, wijzigingen van rechten of functie enzovoorts.
Dan de ondersteuning van jouw medewerkers.
We blijven graag met onze opdrachtgevers in contact maar doen er toch alles aan om het beheer zo te doen dat jouw medewerkers weinig redenen hebben om ons te bellen. Wist je dat gemiddeld 8% van de werknemers in Nederland opgaat aan ICT-gedoe? Hoeveel FTE’s zijn dat binnen jouw bedrijf? Dus hoe onzichtbaarder we zijn en jij je misschien afvraagt of we wél wat voor je doen, des te harder en slimmer zijn we voor je aan het werk.
Jouw ICT-omgeving bestaat uit duizenden onderdeeltjes en instellingen. Het kan wel eens voorkomen dat iets niet werkt zoals het hoort. Het kan zijn dat medewerkers geholpen moeten worden bij iets wat ze willen. Het kan zijn dat er iets moet gebeuren omdat in het echte leven alles altijd anders blijft. Het kan zijn dat de vrachtwagens om twee uur ’s nachts niet weg kunnen rijden omdat de vrachtlabels niet meer uit de printer komen.
Onze missie is om de klantvriendelijkste ICT-collega’s te zijn voor productie, logistiek en groeiende bedrijven. Dat betekent dat onze helpdeskmedewerkers niet alleen deskundig maar ook heel vriendelijk zijn. Voor bedrijfskritische storingen is naast de dagelijkse helpdesk een 24 x 7 storingsdienst beschikbaar.
Samengestelde diensten
We kennen drie niveau’s beheer en gebruikersondersteuning.
- Helpdesk basis. We kunnen alle computers binnen jouw bedrijf overnemen om te kunnen ondersteunen. Iedereen mag ons daarvoor bellen tijdens kantoortijden en je betaalt naar gebruik.
- Helpdesk standaard. Idem als Helpdesk basis basis maar daarnaast zorgen we ook dat alle patches en updates binnen jouw ICT-omgeving geautomatiseerd geïnstalleerd worden. We monitoren daarnaast alle apparatuur op een aantal essentiële punten om te voorkomen dat een storing het werk verstoort.
- Helpdesk Premium. Dit is de meest gekozen variant. Met dit abonnement doen we hetzelfde als Helpdesk standaard en kunnen jouw medewerkers onze helpdesk en 24 x 7 storingsdienst gebruiken tegen een vast maandelijks tarief.
Moderne werkplekken, modern beheer.
De meeste ICT-omgevingen die we beheren zijn hybride. Dat zijn omgevingen die bijvoorbeeld zijn samengesteld uit Azure Virtual Desktops (AVD), lokale werkplekken met Microsoft 365 die allen gebruik maken van een Azure Active directory (AD) enzovoorts. Met Microsoft InTune zijn we in staat om op een proactieve, veilige en efficiënte manier grote hoeveelheden gebruikers en apparaten te beheren. Ook onze eigen systemen zijn gekoppeld op de Azure Active Directory zodat iedere beheerde gebruiker automatisch bekend is in onze systemen.
ICT-omgevingen zijn zo dynamisch als jouw organisatie, jouw behoefte en de veranderende technologie. Daarom is documenteren van de duizenden schales binnen jouw ICT-omgeving een voortdurend proces. Ons documentatiesysteem vult zich geautomatiseerd met informatie over jouw ICT-omgeving. En of het nu over onze afspraken gaat met jouw HRM-afdeling, de configuratie van netwerkapparatuur of de on-line instructie voor jouw nieuwe medewerkers: Alles (ja alles!) ligt vast. Hoe minder je van ons merkt, des te slimmer zorgen wij dat jij ICT zonder gedoe ervaart.